DR’s morgenradio har i dag sat fokus på kunst og kultur i krigshærgede områder, flere forskere og fagfolk giver deres perspektiver på sagen, bl.a. Blue Shield Danmarks formand Søren la Cour Jensen.

Søren la Cour Jensen fortæller hvordan man ved hjælp af satellitbilleder kan se at udgravninger bliver plyndret, og understreger at man bør se meget alvorligt på illegal handel med kulturgenstande: “når der er et marked, så er det helt sikkert, at der også vil være nogen der sørger for at få fat i disse genstande” Og fortsætter: ”I konfliktområder hersker der desværre en stor grad af lovløshed, det vil sige at store udgravningsområder bliver plyndret, og de bliver ikke plyndret af professionelle arkæologer der laver dokumenteret udgravning, de bliver plyndret med bulldozere”.

Søren la Cour Jensen understreger at plyndringerne har mange forskellige konsekvenser: ”Det ødelægger for det første forskningen i udgravningerne, det fjerner genstandene fra det lokalområde hvor de skulle være med til at fortælle historien, og så føder det til det sorte marked for illegal handel med kulturarv, som desværre øger markedet…”

I programmet hører vi at USA har udbudt en belønning på $5 mio. til dem der kan komme med informationer der kan hjælpe med at afbryde IS’ handel med antikviteter.

Professor Amr Al Azm fortæller hvordan fagfolk i Syrien sætter deres liv på spil for at dokumentere ødelæggelser og plyndringer. Amr Al Azm har holdt øje med smuglerruterne ud af Syrien, og de ændre sig hele tiden, men fastslår at varer desværre nok skal finde vej til købere.

Det er primært IS der står for plyndringerne, men som Søren la Cour Jensen forklarer, er det ikke altid IS selv der står for udgravningen, det kan også være helt almindelige syrere der: ”som eneste alternativ til at dø af sult… begår de her forbrydelser”. Søren la Cour Jensen forklarer at der er flere eksempler på at: ”der bliver betalt en afgift til Islamisk Stat på en værdisætning af de varer de har gravet op. Disse genstande går så videre i en kæde af mellemhandlere, før det havner hos en samler”.

Lektor Nibal Muhesen siger til programmet, at det er et stort problem at antikviteter forsvinder fra lokalområderne, da identitet også forsvinder sammen med genstandene. For Nibal Muhesen er illegal handel med kulturgenstande en aktiv del af krigshandlingerne: ”Vi skelner ofte mellem ødelæggelse og stjålen kulturarv, men jeg synes at de går hånd-i-hånd… krigens parter sælger for at købe våben”.

Det er ikke IS der har opfundet illegal handel med kulturgenstande, men situationen i Syrien har gjort omfanget meget større siger professor Rubina Raja, og forklarer endvidere at der mangler instanser til at kontrollere hvad der foregår. Rubina Raja bliver tit kontaktet af samlere der gerne vil have hendes ekspertudtalelse omkring autenticiteten af kulturgenstande. Ofte er Rubina Rajas svar til køberne, at hun ikke mener at genstandede er tilvejebragt på en legal måde, og opfordrer derfor sælger til at gå til en politimyndighed med sagen. Rubina Raja fortæller at der i starten af konflikten i Syrien blev solgt en del genstande på auktionshuse, men at: ”de er blevet opmærksom på at det er der noget lorent ved. Det er jo en god udvikling, men det gør jo ikke situationen på det sorte marked bedre”.

Journalist og forfatter Günther Wessel har mødt en del købere. Han forklarer at de kommer fra mange forskellige lande, men fællestegnede for dem er at de har mange penge. Han forklarer endvidere at kulturgenstande er blevet et præstigesymbol i dag. Mange af Günter Wessels kilder mener at de gør en god gerning. Deres argument er at de, ved at opkøbe kulturgenstande og fører dem ud af krigshærgede områder, er med til at sikre dem. Günter Wessel ser dog anderledes på det, og mener at køberne er med til at opretholde markedet: ”if they don’t buy, there is no market”.

Kasper Nielsen, vurderingsekspert hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner, forklarer at de har retningslinjer der skal afværge salg af illegale antikviteter. Det drejer sig blandt andet om et identitetskrav til sælger, at transaktioner kun foregår via bankoverførelser, og at de distribuerer auktionskataloget med udførlige genstands-beskrivelser globalt. Kasper Nielsen mener at disse forholdsregler er med til at kriminelle sælgere går udenom auktionshuset.

I forhold til proveniens-papirer siger Kasper Nielsen, at det vil være næsten umuligt at skaffe disse certifikatpapirer på langt de fleste af deres udbudte genstande. Han forklarer at auktionshuset udbeder sig en form for dokumentation for genstande fra højrisikogrupper – fx genstande fra Syrien – hvor sælger skal: ”sandsynliggøre at det er noget man godt må sælge”. Kasper Nielsen siger ligeledes at auktionshuset ikke automatisk går ind og tjekker internationale registre (fx INTERPOL), men i de fleste tilfælde er det auktionshuset der vurderer sælgers troværdighed.

Hør hele indslaget her.